Sändning av medlemsavgiftsfakturor
Fakturorna för 2025 skickas till direktmedlemmar i två omgångar. Medlemsavgiften år 2025 är 45 euro.
De som beställt e-faktura får fakturan i slutet av januari (skickats ut 28.1.2025, förfallodag 14.2.2025) och pappersfakturorna sänds i början av februari.
Betala inte medlemsavgiften med uppgifterna på gamla fakturor
Om man betalar medlemsavgiftsfakturan med gamla fakturauppgifter orsakar det onödigt arbete för både medlemmen och kassan. Så vänta med betalningen tills du får fakturan för 2025.
Att betala med gamla uppgifter eller utan referensnummer kan leda till att du ändå får en faktura eller till och med en påminnelsefaktura om du betalar fel medlemsavgift och använder ett gammalt referensnummer efter att fakturan för 2025 har skickats.
Om du har betalat för mycket medlemsavgift tidigare beaktas överbetalningen på fakturan för 2025 och du får fakturan redan tidigare.
Du har fortfarande tid att byta ut pappersfakturan mot e-faktura
Du kan beställa en e-faktura i din nätbank genom att välja Lakimiesten ja Lääkärien työttömyyskassa som fakturerarens namn och ange din personbeteckning som specifikation. Du kan också söka efter fakturerarens namn med FO-numret 0568867-6. Kassan kan inte beställa en e-faktura för din räkning.
Det lönar sig att beställa e-faktura, särskilt om du har en spärrmarkering, bor utomlands eller bor mer permanent på en annan adress än den du har anmält till befolkningsdatasystemet. E-fakturan är ekologisk, ekonomisk och behändig: fakturan har alla betalningsuppgifter redo och den kommer till dig i god tid före förfallodagen. I din nätbank kan du välja om fakturan ska betalas automatiskt på förfallodagen eller om du själv godkänner den för betalning.
Hur vet jag om mitt medlemskap är giltigt?
Du kan kontrollera medlemskapets giltighet genom att logga in i eKommunikation. Om inloggningen lyckas är du medlem i LL-kassa.
Du kan kontrollera dina kontaktuppgifter och datum för ditt inträde i eKommunikation under “Mina uppgifter”. Då är också din medlemsavgift för 2024 i ordning.
Om ditt medlemskap har upphört med din egen uppsägning eller uppsägning på grund av att medlemsavgiften inte betalats, kan du logga in i eKommunikation tre månader efter medlemskapets slut. I det fallet ser du i “Mina uppgifter” utöver anslutningsdatum också slutdatumet för ditt medlemskap.